Boos? Doe als een schildpad!

Boze mensen fascineren mij. Waarom worden mensen boos en hoe gedragen zij zich dan? En vooral: waar komt die boosheid vandaan? Ik vind mezelf niet zo’n ‘boos mens’. Totdat ik in de auto stap. Dan verander ik van de rust in eigen persoon, in Max Verstappen die met twee verkeerde benen uit bed stapte vanochtend. Staat er iemand te lang stil voor een stoplicht? Toeteren! Gaat iemand 48? Waarom geen 50?!

PAD-methodiek

Stiekem schaam ik mij soms voor mijn korte lontje in het verkeer. Boos zijn mag, maar ik probeer mij, in het kader van de goede voornemens, te richten op hoe ik met mijn boosheid omga. Bij De Buitenwereld werken wij met een methodiek die zich onder anderen richt op zelfcontrole: de PAD-methodiek. Officieel een afkorting voor Programma Alternatieve Denkstrategieën, maar wij leren kinderen dat PAD staat voor Proberen Anders te Denken. Met betrekking tot boosheid is het vooral belangrijk dat kinderen weten dat zij best boos mogen zijn, maar belangrijker is, hoe je daarmee omgaat. Dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen.

De schildpad

“Juf, als jij boos bent, ga jij dan ook in jouw schild?” Deze vraag kreeg ik van een cliënt van zeven. Een wijze opmerking voor zo’n jong mannetje en dit zette mij aan het denken. Het kan fijn zijn om je even terug te trekken wanneer je boos bent. Om dit inzichtelijk te maken gebruiken wij knuffelschildpadden. De kleine schildpad heeft moeite met het reguleren van zijn emoties en vecht met een vriendje, wanneer deze zijn bouwwerk omgooit. Een oude, wijze schildpad vertelt hem een verhaal over hoe hij vroeger erg boos kon zijn en dan in zijn schild kroop. Zo was hij even weg van alle prikkels om zich heen en kon hij tot rust komen. Kinderen zijn over het algemeen dol op het verhaal en ik vertel het dan ook meerdere malen. Samen met een kind zoeken naar zijn of haar schild kan een hele uitdaging zijn, maar wanneer het schild gevonden is, kan dit hen in stressvolle situaties een uitkomst bieden. Een veilige plek, waar een kind zich terug kan trekken. Het kan een deken zijn, een hoekje in de kamer of een speciale, prikkelarme plaats in de klas.

Als volwassenen kunnen wij het allemaal goed uitleggen, maar denk eens na. Heb jij jouw eigen schild al gevonden? Ik ga hem in 2019 vinden. Dat is mijn doel!

—————————————————————————————————————————————–
Ken jij ons supertoffe blogteam al?
Laura is locatiemanager.
Manon is senior trainer.
Marloes is gezinspedagoog en hulpverlener.
Manon is secretaresse.
Melissa is hulpverlener.

Terug naar blog