De kracht van een compliment

Hoewel het in onze natuur zit om te focussen op wat er fout gaat, werkt het veel beter om je te richten op de sterke punten en talenten van kinderen en deze nog sterker te maken. De juiste complimenten kunnen een boost geven aan het zelfvertrouwen van kinderen en leiden tot betere motivatie.

Stimuleren van positief gedrag

Op het plaatje zien we allerlei talenten van kinderen met autisme en ADHD. Het is van groot belang deze te zien en te benoemen. Ik merk dat deze kinderen helaas vaak te horen krijgen wat er niet goed gaat. Waarom lijken ouders, leerkrachten en wij als begeleiders eerder geneigd tot correcties dan tot complimenten? Mogelijk valt het negatieve gedrag meer op. Het nadeel is dat een correctie of straf vaak kan leiden tot verzet bij een kind. Het benoemen van positief gedrag maakt dat het kind wordt gestimuleerd juist dit gedrag meer te laten zien. Correcties zijn soms ook nodig, maar het is van belang te zoeken naar een goede balans. Uit onderzoek blijkt dat de balans het beste is wanneer er tegenover één correctie vier complimenten staan.

Manier van complimenteren

‘Goed zo’ is een compliment, maar een compliment is het meest effectief wanneer het voldoet aan bepaalde voorwaarden:

  • Stem het compliment af op de situatie. Benoem wat je precies zo goed vindt.
  • Het compliment is oprecht, meen wat je zegt.
  • Benadruk de inspanning en het proces in plaats van het resultaat. Dus zeg bijvoorbeeld ‘’Goed zo, wat heb je hard gewerkt’, in plaats van ‘goed zo je hebt nul fouten gemaakt’.

In de praktijk

Zelf richt ik mij tijdens de begeleiding voornamelijk op het positieve en probeer dit zoveel mogelijk aan ouders en kinderen mee te geven. Ik merk dat het geven van een compliment een kleine inspanning is met direct een groot resultaat. Een grote broer complimenteert zijn broertje over een knap gemaakte toren: het broertje straalt en gaat gelijk er speciaal één voor hem maken. Daardoor voelt de grote broer zich ook weer speciaal. Een ouder die steeds meer inziet wat de puberzoon wél allemaal goed doet en door dat te benoemen de zoon meer ziet stralen en de sfeer in huis positiever wordt. Of het ‘PAD kind van de dag’ dat we op de groep en tijdens schoolbegeleiding gebruiken. Hierbij geven kinderen elkaar complimenten, waarna gaat het PAD kind met een blad vol complimenten trots naar huis toe. Dit zijn de momenten van mijn werk die mijn energie geven. En ik merk dat wanneer ik een compliment van een ouder, kind of van een collega krijg ik zelf ook stralend naar huis ga.

—————————————————————————————————————————————–
Ken jij ons supertoffe blogteam al?
Laura is senior trainer.
Manon is senior trainer.
Marloes is gezinspedagoog en hulpverlener.
Priscilla is gedragswetenschapper.
Sophie is senior trainer.

Terug naar nieuws Terug naar blog