Horen, ruiken, voelen, proeven, zien en … bewegen

Wie herkent het niet? Thuiskomen met mijn natte broek door het stampen in de plassen. Verven met mijn vingers in plaats van met een kwast of samen met mijn zusje de poppen in een badje doen. Ik herinner me het maar al te goed en hoewel mijn moeder nooit heel blij werd van die vieze kleren of de kliederboel aan tafel, als kind vond ik het prachtig.

Spelen met materialen die de zintuigen prikkelen; het sensopathisch spel. Een vorm van spel die al op zeer jonge leeftijd begint en ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind. Sensomotoriek heeft alles te maken met het opdoen van prikkels door middel van je zintuigen zoals horen, zien, ruiken, proeven en voelen en daarnaast je motoriek.
Wanneer je als kind ervaringen opdoet door middel van je zintuigen en beweging leer je je eigen lichaam goed kennen. Door middel van het uitbreiden van deze ervaringen leer je uiteindelijk ook de wereld om je heen te begrijpen en je eigen identiteit te ontwikkelen.

Prikkelverwerking … een uitdaging?

Hoewel het leren door ervaring op deze manier bij kinderen vaak vanzelf gaat, is het niet voor alle kinderen even makkelijk. Wanneer kinderen moeite hebben om externe prikkels te verwerken, kunnen alle zintuiglijke ervaringen juist voor spanning zorgen. Zo lijken kinderen met ADHD bijvoorbeeld op iedere prikkel te reageren, maar lukt het ze hierdoor vaak niet goed om de aandacht bij een bepaalde taak te houden. Daarnaast kunnen kinderen met autisme snel overprikkeld zijn, doordat alle prikkels even hard binnen lijken te komen. Hierdoor kan een zacht geluid of een kleine aanraking al snel te veel zijn.

Hoewel de prikkelverwerking dus niet voor alle kinderen even gemakkelijk gaat, is het des te belangrijker om ze hiermee te laten oefenen. Op de trainingsgroepen bij de Buitenwereld laten we kinderen daarom op een laagdrempelige manier ervaren hoe het is om te spelen met bijvoorbeeld water, klei of zelfs scheerschuim. Door ze er op hun eigen manier mee te laten spelen, kunnen de kinderen controle houden over de hoeveelheid prikkels die ze binnen krijgen. Ook op de trainingsgroepen merken we dat de kinderen er vaak veel plezier in hebben en er uiteindelijk ook ontspannen van worden.

Papa’s en mama’s opgelet!

Haal de klei uit de kast, gebruik de fles scheerschuim van je vader om een mooie tekening op tafel te maken of neem de Playmobil mee naar buiten en laat de poppetjes en bootjes in het water spelen! En papa’s en mama’s … wanneer uw kind met een kletsnatte broek thuiskomt na het buitenspelen, net als ik vroeger? Lach dan lekker mee! Veel speelplezier!

—————————————————————————————————————————————–
Ken jij ons supertoffe blogteam al?
Laura is senior trainer en assistent locatiemanager.
Manon is senior trainer.
Marloes is gezinspedagoog, gedragswetenschapper, MsC (Master of Science) en hulpverlener.
Manon is secretaresse.
Melissa is hulpverlener.

Terug naar blog