Kijken naar wat goed gaat

‘Niet doen! Niet rennen! Stop daarmee! Wees nu eens stil!’

Als je bijhoudt hoe vaak er negatief gepraat wordt richting kinderen, is het haast niet te begrijpen dat kinderen zo vrolijk zijn. Alleen al het woordje ‘niet’ horen zij meer dan 10 keer op een dag. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat de verdeling van positief en negatief gedrag werkt in de verhouding van 4 op 1. Eén vorm van negatieve aandacht (een waarschuwing, botte opmerking etc.) wordt in een kinderhoofd pas weggepoetst na vier keer positieve aandacht (complimentjes bijvoorbeeld).

Beloningssysteem

Bij De Buitenwereld gebruiken we daarom sinds kort een beloningssysteem. Een handig hulpmiddel om positief te communiceren met de kinderen. Het beloningssysteem werkt heel eenvoudig: positief gedrag belonen we met een punt, negatief gedrag krijgt geen punt. Als je steeds weer positief gedrag toont, krijg je meer punten. Met de punten kan je een beloning kopen van de beloningslijst, zoals een cadeautje of dansen op een liedje uit Just Dance.

Groepstraining

Een voorbeeld van het beloningssysteem tijdens de groepstraining: de trainer vertelt de kinderen dat zij over 5 minuten gaan eten en zet een wekker. Her en der beginnen kinderen met het opruimen van hun speelgoed. Er zijn ook kinderen die geen aanstalten maken om aan tafel te komen. Vroeger richtte ik mijn aandacht op de kinderen die niet (direct) opruimden. Nu gaat de aandacht van uit naar de hen die al aan tafel zitten. Ik hang een magneetje, dat staat voor een punt, bij de namen van de kinderen die al zitten. “Wat hebben jullie snel opgeruimd,” zeg ik tegen hen. “Super fijn zeg! Daar geef ik een punt voor!” De kinderen glimlachen. En zij die nog niet hebben opgeruimd? Die kinderen weten niet hoe snel zij aan tafel moeten komen! Hoe vaker een trainer dit herhaalt, hoe meer kinderen direct gaan opruimen bij het horen van de wekker.

Sociale vaardigheden

Bovenstaand voorbeeld gaat over een praktisch probleem, het afronden en opruimen van een spel. Maar het beloningssysteem zetten we ook in bij het aanleren van sociale vaardigheden, zoals een ander helpen of op een rustige manier sorry zeggen na een boze bui. Ook dan ontvangen de kinderen punten. Positief gedrag wordt beloond en negatief gedrag wordt minder in de spotlights gezet.
En lukt het vandaag nog even niet? Dan proberen we het morgen nog een keer!

—————————————————————————————————————————————–
Ken jij ons supertoffe blogteam al?
Laura is senior trainer.
Manon is senior trainer.
Marloes is gezinspedagoog en hulpverlener.
Priscilla is gedragswetenschapper.
Sophie is senior trainer.

Terug naar blog