Notitie aan jezelf: ademen!

Met creatieve oplossingen en, vooral, veel geduld en wilskracht, lukt het ons al ruim een jaar om te ‘overleven’. Dit vraagt veel van onze creativiteit. En ons uithoudingsvermogen. Regelmatig een adempauze inlassen op stressvolle momenten is niet alleen fijn, maar ook noodzakelijk om zelf overeind te blijven.
Goed voor jezelf zorgen maakt het mogelijk om ook goed voor anderen te kunnen (blijven) zorgen. Energie, ontspanning, rust, balans, goed slapen, gezondheid, geluk: wie wil dat nou niet? De vraag is vaak niet ‘waarom’, maar ‘hoe’? Daarom deze blog. Als je begrijpt wat er in je lichaam gebeurt wanneer je stress hebt, is het makkelijker te stoppen en om te keren. Levenskwaliteit is belangrijk. Ook nu. Of eigenlijk: júist nu!

Stress

Vergelijk jezelf met een auto. Er is brandstof nodig om vooruit te kunnen gaan. En door regelmatig af te remmen en terug te schakelen, vlieg je niet uit de bocht. Daarom is het belangrijk om lichamelijke en mentale signalen te herkennen. Zo voorkom je dat je de weg kwijtraakt. Het is een manier waarop je lichaam met jou communiceert. Het begint met fluisteren, maar als je het te lang negeert zal je lichaam moeten schreeuwen om je aandacht te trekken. De volgende signalen kunnen mogelijk alarmbellen zijn:

  • vermoeidheid, hoofdpijn, gespannen nek en schouders (of andere lichamelijke klachten);
  • slechte concentratie;
  • opgejaagd of angstig gevoel;
  • moeite om te ontspannen;
  • emotionele overprikkeling;
  • slecht of onrustig slapen.

Uitleg over stress
Hieronder tips om met stress om te gaan. Maar eerst een korte uitleg over stress en ademhaling. Bij stressvolle gebeurtenissen maakt je lichaam stofjes aan die het klaarmaken voor de strijd. Je lichaam staat als het ware ‘aan’. Als het te lang ‘aanstaat’, raakt de balans verstoord en ervaar je lichamelijke klachten. Het is belangrijk dat je lichaam dus ook weer ‘uit’ gaat en kan ontspannen. Vergelijk dit met het gas- en rempedaal van een auto: als je nooit remt, vlieg je uit de bocht.

Ademhaling

Wanneer we stress hebben, zijn we geneigd oppervlakkiger en sneller adem te halen. Hierdoor komt er te weinig zuurstof in je bloed, je spieren en je organen. Er bouwt te veel spanning op in het lichaam. Daardoor kan er een onrustig gevoel ontstaan. Het goede nieuws is dat je altijd een middel bij de hand hebt om te ontspannen: je ademhaling. Het minder goede nieuws is dat ademhalen vaak zo automatisch gaat dat we er niet bij nadenken hoe we dit goed kunnen doen. Terwijl een verkeerde ademhaling van grote invloed is op je stemming, je energie en je veerkracht.

Wat moet ik doen?
Tip en voorbeelden om concreet te weten wat je nou eigenlijk allemaal kunt doen tegen stress:

  • Stel jezelf de vraag waar je plezier/energie/ontspanning uit haalt en doe dat vaker. Bedenk activiteiten of momentjes voor binnen en buiten, bijvoorbeeld: muziek luisteren, in bad liggen, bewegen of sociaal contact.
  • Stel jezelf de vraag waaraan je energie verliest. Doe dat, zo mogelijk, minder vaak of stel prioriteiten. Wat moet écht vandaag en wat kan wachten?
  • Het klinkt tegenstrijdig, maar ontspanning kan je ook inplannen. Het is net zo belangrijk als de andere ‘moetjes’ op een dag. Je kunt bijvoorbeeld twee minuten ontspanning inplannen, zoals een ademhalingsoefening.
  • Ademhalingsoefening: vertraag je ademhaling. Adem zes tellen in en zeven tellen uit. Je ontspant sneller als je je ogen dicht doet en een hand op je buik legt, zodat je ernaartoe kunt ademen. In geval van tijdgebrek is deze oefening ideaal te combineren met een douche- of toiletmoment.
  • Wanneer je negatieve gedachten hebt, kun je door middel van ademhaling tot rust komen en beseffen dat je de gedachten hébt en niet bént. Een andere helpende gedachte bij acute stress kan zijn: ‘Ook dit moment gaat voorbij’.
  • Neuriën. Uit onderzoek blijkt dat dit een heel efficiënte manier van ontspannen is, door de manier van ademhalen.

Als je het te druk hebt voor een adempauze maak de adempauze dan twee keer zo lang, omdat je het extra hard nodig hebt!

 

Terug naar blog & nieuws