Ouderavond en de codetaal van complimenten

“Als we iets kunnen betekenen op school, laat het ons weten!”

“Wat zit je haar leuk!” Codetaal voor: ‘leuk om je te zien, we weten allebei dat je er potje van hebt gemaakt, daar hebben we het straks over, kom vooral eerst even gezellig binnen’. Als mijn mentorpuber kwam aanlopen bij de leefgroep, leverde die openingszin altijd wel één omhoog gekrulde mondhoek en een high five op.

Compliment en high five

In de jaren dat ik op de leefgroep werkte, was het een automatisme: altijd de dienst positief beginnen en eindigen. We ontvingen de jongeren na schooltijd bij de voordeur, met een persoonlijk compliment en een high five, wat er ook gebeurd was. En als er echt geen compliment te bedenken was, dan was ‘Wat zit je haar leuk’ de codetaal om de spanning te doorbreken.

Jeugdhulp verbeteren

Inmiddels is dat al 20 jaar geleden. Net voor de zomervakantie moest ik er weer aan denken. We hadden ouders gevraagd om met ons in gesprek te gaan over hoe we onze jeugdhulp zouden kunnen verbeteren. Acht ouders hadden hier tijd voor vrijgemaakt. Allemaal met een kind op onze trainingsgroep.

Medaille

Het werd een waardevol gesprek. De dankbaarheid van ouders was groot. “Die meiden verdienen een medaille”, zei één van de moeders. Want al kan haar kind zich af en toe gedragen als een monstertje, hij is veel meer dan dat. Hij is ook lief, leuk en grappig. “Jullie zien mijn kind, niet alleen het probleem.” Een andere moeder vertelde hoe graag haar kind naar de trainingsgroep gaat, omdat ze het er zo fijn vindt. Intussen leert ze steeds beter om samen te spelen. En wat een opluchting het is om bij het ophalen te horen wat er goed gegaan is. Oh ja, er was nog wel een dingetje, maar dat hebben we goed met elkaar opgelost.

Pijnlijk

Zo anders dan hoe het vaak gaat, op school en in het dagelijks leven. Er volgden verhalen over hoe pijnlijk het is, voor de ouders en voor de kinderen, om steeds te moeten horen dat het weer mis is gegaan. Om het kind op te moeten komen halen op school, want er is een incident. Soms is alleen in de buurt zijn van ruzie al genoeg, “want als hij op de schoolplein is, gaat het immers altijd mis”. De blikken van andere ouders op het schoolplein, het gevoel geïsoleerd te staan.

Ontzettend trots

Het heeft me altijd geraakt en dat doet het nog steeds. Enerzijds ben ik ontzettend trots op de complimenten voor de collega’s. Die medaille verdienen ze inderdaad. Ik zie het plezier waarmee ze hun werk doen, de positiviteit en betrokkenheid. Ik zie dat kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen en hoor van de ouders dat kun kinderen eindelijk praten over wat er in hun hoofd omgaat.

Gewaardeerd

Anderzijds wil ik meer kunnen betekenen. School is voor kinderen belangrijk. Niet alleen om te leren en te ontwikkelen, ook om vriendschappen te sluiten, samen te spelen en je gewaardeerd te voelen. Voor alle kinderen, of ze zich nu zelden of vaak als een monstertje gedragen.

Meedenken met leerkrachten

Dus als we iets kunnen betekenen op school, laat het ons weten! We weten dat het pittig is om als leerkracht voor een volle klas te staan, met alles wat daarbij komt kijken. We denken graag met leerkrachten mee en helpen waar nodig. Want als het met kinderen op school goed gaat, dan kunnen we kinderen en gezinnen écht verder helpen. En dat is waar we voor zijn!

 

Terug naar nieuws Terug naar blog